Palliance har ett ledningssystem för kvalitet, miljö och arbetsmiljö, som är uppbyggt enligt kraven i ISO 9001:2015, ISO 14001:2015 och ISO 45001:2018. Ledningssystemet omfattar alla delar av Palliances verksamhet; Ledningsprocessen, affärsområderna Säkra hygienlösningar, Diagnostik och Medicinska hjälpmedel, samt relaterade stödprocesser och alla kravelement i standarderna. Syftet med ledningssystemet är att skapa en effektiv styrning och förenkla kommunikationen i våra processer. Målet är att öka värdeskapandet, minska påverkan på miljön och reducera arbetsmiljömässiga risker i våra processer
Palliance AB är ett privat bolag med verksamhet i Sverige och Norge. Kärnverksamheten inkluderar utveckling, produktion, försäljning och leverans av diagnostiklösningar, säkra hygienlösningar och medicinska hjälpmedel, i samarbete med leverantörer i Europa, USA och Kina/Asien.
Palliance skall bedriva säker och kvalitativ utveckling, hantering och försäljning av produkter till apotekskedjor och kunder inom hälso- och sjukvård.
Företaget och dess ledning skall planera och bedriva verksamheten på ett sätt som följer lagstiftning och förskrifter i alla marknader där verksamheten bedrivs, med fokus framför allt på de lagar, direktiv, förordningar och myndighetsföreskrifter som reglerar handeln med egenvårdsprodukter, kemikalier och medicintekniska produkter, såsom livsmedelslagen, läkemedelslagen och marknadsföringslagen.
Verksamheten skall bedrivas på ett sätt som uppfyller kraven i ISO 9001:2015 och ISO 14001:2015 samt andra standarder som är eller kan bli relevanta i förhållande till utvecklingen av Palliances produktportfölj.
Företaget skall löpande utbilda sina anställda inom kvalitetsarbete så att vi uppfyller våra mål, strategier och denna kvalitetspolicy.
Ledningen skall systematisk arbeta med att uppdatera, implementera och förbättra verksamhetens kvalitetsarbete och hantering av produkter i hela värdekedjan.
Kvalitetssystemet ska ha en struktur som är lätt att följa, där personer oberoende av förkunskaper lätt och smidigt ska finna nödvändig information i form av rutiner, mallar, arbetsverktyg, rapporter och dokumentation.
Företaget skall enbart arbeta med tillverkare och producenter som uppfyller kraven i Palliances uppförandekod, krav från Palliances kunder och certifieringskrav enligt relevanta kvalitetssystemen t.ex. standarder för medicinska produkter såsom ISO 13485, ISO 15197. Alla affärsleverantörer skall uppfylla kraven från sina lokala och nationella myndigheter för hantering av medicinska tillbehör och produkter. Leverantörer som är certifierade enligt ISO 9001:2015 och ISO 14001:2015 skall premieras.
Organisationen inom Palliance skall förstå risk och arbeta riskbaserat, i syfte att möjliggöra tillförlitlig värdering av huruvida verksamhetens producenter uppfyller alla relevanta krav och om verksamhetens produkter därmed är framställda med bästa möjliga kvalitetssäkring.
Kvalitet
Kvalitet är en del av allt vi gör. Från e-postmeddelanden som vi skriver, till hur vi anskaffar produkter, arbetar med tillverkare och hur vi samarbetar med kunder. Våra leverantörer är alla certifierade enligt internationella standarder. Vi följer upp detta vid våra besök och utvärderingar på plats. Vi anser att det är detta som gör så att våra kunder känner säkerhet och värde.
Innovation
Innovation kan vara av stor betydelse och det kan vara små förbättringar som gör skillnad. Vi tror att systematiska och kontinuerliga förbättringar är nyckeln till båda. Vi gör detta genom att ställa frågor, besöka partners, mässor, utföra forskning och prata med kunder. Detta gäller alla delar av våra produkter och processer.
Service
”Ingen uppgift är för liten eller för stor” är ett värde för alla anställda hos Palliance. Det är också ett värdeförslag för våra kunder. Vi försöker alltid hitta lösningar som gör våra kunder nöjda.
Vi lägger stor vikt vid att säkerställa hög kvalitet och minimal miljöpåverkan i hela distributionskedjan. Vi väljer ut våra leverantörer och tillverkare noggrannt enligt följande processteg:
Steg 1
Tillverkningsbedömning
Steg 2
Dokumentationsbedömning
Steg 3
Frågor och verifiering
Steg 4
Besök på plats
Steg 5
Leverantörsbedömningsrapport
Steg 6
Åtgärder/ uppföljningar
För frågor gällande kvalitet eller miljö, kontakta oss på: kvalitet@palliance.se